Sunday, March 15, 2015

Cine castiga intr-un price war in retail?

Clientii? Retailerii? Vendorii? Distribuitorii? Producatorii de componente?

In ultimii ani, lupta pentru suprematie in piata de retail de laptop/tableta s-a dat in mare parte in pret, ofertele devenind din ce in ce mai agresive iar promotiile din ce in ce mai dese. Prin scoaterea in fata a pretului ca element principal al ofertei, clientii au fost educati sa gandeasca oferta doar in termeni de pret si sa vaneze ofertele promotionale.

Practic, nu prea se mai cumpara decat ce este la promotie sau clientul amana achizitia pana intra la promotie produsul pe care si-l doreste. Sunt exemple in online de mesaje de la clienti in sectiunea review-uri de genul "Da, vreau si eu, dar astept sa intre la promotie... :)". Cam nimeni nu se mai asteapta sa plateasca pretul intreg. Rolul pretului intreg a ramas doar acela de reper de comparatie care sa arate atractivitatea pretului promotional si sa seteze in mintea clientului valoarea "reala" a produsului.

Un price war reduce gradul de loialitate in retail, clientii se muta de la un retailer la altul in functie de promotii. Pe termen scurt, o rupere de preturi genereaza o concentrare a traficului si a vanzarilor catre un anumit retailer pe perioada promotiei, urmata de o mutare a traficului si vanzarilor catre alt retailer care intra in promotie.

Un price war este un joc de care retailerii nu sunt prea multumiti dar il joaca totusi pentru a nu pierde sau pentru a castiga market share pe termen scurt. Un price war in retail genereaza o reducere drastica nu numai a profitabilitatii retailerilor dar si a intregului ecosistem din jurul pietei de retail, iar o profitabilitate scazuta limiteaza puterea retailerilor de a imbunatatii experienta clientilor in punctul de vanzare sau de a inova permanent si de a introduce noi servicii in beneficiul clientilor.

Si totusi, cine castiga intr-un price war?

Pretul va ramane un element foarte important in comunicare in piata de retail de laptop/tableta pe termen lung insa clientii s-au cam obijnuit cu el. Este timpul ca entuziasmul clientilor in jurul categoriilor laptop/tableta sa fie construit cu ajutorul unui mesaj legat de inovatia tehnologica a laptopului sau tabletei, asistam practic la o reinventare a acestora. Iar cand vorbim de inovatie si diferentiere, pretul este mai putin important.

No comments:

Post a Comment